Workshop about mime -Carlos Martínez (ES)
Venue: Aftonstjärnan
Time: 10.00-11.30 17 September
For who: This course is designed for performers and theatre-makers with some previous stage experience.
Workshop fee: 150 SEK
To apply send your name and a few lines about your artistic practice to workshop@gbgmimefest.se
Please write Carlos Martinez in the subject line
In collaboration with Mimplattformen
FEET:
Feet are part of the non-verbal communication. They reveal the weight of the years and the posture of the personality. The art of mime allows us to know, with precision, the movements of the feet with which we can walk statically and simultaneously build all kinds of characters.
HANDS.
The hands of a mime are always empty, even when they carry an object, stretch a rope or touch a wall. Everything is created in the air. The art of mime allows us to manipulate that air to create all kinds of invisible objects that awaken the imagination of the audience.
FACE.
Just as the feet help us to form an endless number of characters and the hands allow us to create all kinds of objects, the face is capable of showing a huge list of emotions. Feeling is the most complete universal language. It doesn’t matter if it is accompanied by text, sound, music or image because it is always understood.
In this workshop you will see the importance of these three elements and how the combination of them enriches your stage presence.
TO APPLY:
This course is designed for performers and theatre-makers with some previous stage experience.
To apply send your name and a few lines about your artistic practice to workshop@gbgmimefest.se
Please write Carlos Martinez in the subject line
The workshop is limited to 20 participants–we will accept participants on a first come first served basis, so don’t hesitate to apply!
SVENSKA:
FÖTTER:
Fötter är en del av den icke-verbala kommunikationen. Deras rörelser och form bedrar personens tyngd och hållning. Konsten att mima fokuserar på fotens rörelser genom exakta övningar. Som språngbräda analyseras vår statiska gång för att öppna möjligheten till en bredd av karaktärer.
HÄNDER.
En mimares händer är alltid tomma, även när de bär ett föremål, sträcker ett rep eller rör en vägg. Allt skapas i luften. Konsten att mima låter oss manipulera luften för att skapa alla slags osynliga föremål som väcker publikens fantasi.
ANSIKTE.
Precis så som fötterna hjälper oss att skapa ett oändligt antal karaktärer och händerna tillåter oss att skapa alla typer av föremål, kan ansiktet uttrycka en enorm bredd av känslor. Känslotillstånd är det mest kompletta universella språket. Det spelar ingen roll om känslorna uttryckta i ansiktet ackompanjeras av text, ljud, musik eller bild eftersom det alltid förstås av våra medmänniskor.
Denna workshop kommer att fokusera på hur dessa tre element berikar scenkonstnärens närvaro.
ANSÖKAN:
Denna kurs är för dig med någon form av teatervana.
För att ansöka, skicka ditt namn och några få rader om dig till workshop@gbgmimefest.se
Skriv Carlos Martinez i ämnesraden
Antalet platser är begränsade till 20 personer. Så först till kvarn, välkommen med din ansökan!
Carlos Martinez
Carlos Martínez was born in 1955 as the eldest of four siblings in Asturias (Spain).
At the age of 12 he moves –together with his family– to Barcelona, the vibrant capital of Catalonia, where his father found work. Still nowadays Barcelona is the hometown of the actor.
Carlos Martínez discovers his love for acting as an adolescent in his neighbourhood theatre group. After leaving school, he first pursues a job career as a mechanic, but at the same time dedicates all his free time to the theatre, taking acting lessons and registering for a correspondence course in theology. In 1980 he joins the mime school Taller de Mimo y Teatro Contemporáneo and one year later he switches to the theatre school El Timbal. After his first solo performances, the positive response confirms to him that mime has an inexhaustible potential in itself as a mirror of the human soul that touches very deeply the heart of the viewer. Therefore, in 1982 he decides to live from the theatre in the future. At the same time Manuel Carlos Lillo and Jorge Vera help him to perfect his acting skills and he further deepens his storytelling quest under the Shakespeare specialist Christine Adaire. He is continually fascinated by the woodcarving expressiveness of mime and its plain reduction to the essential. Completely without words, without props or ornamentation, he wants to capture the attention of his public in order for them to experience –feel, smell, see, touch and hear– the entire story in their minds. Not with spectacle but with an irresistible power of persuasion he walks a tightrope of emotion, facing the silence in the hall, until the first redemptive laughs are heard from the seats of the viewers. It is this challenge that intrigues Carlos Martínez anew with each of his performances in the silence that he pushes to the limits.
SVENSKA
Carlos Martinez föddes 1955 i Asturien (Spanien) men flyttade senare till Barcelona.
Han har varit verksam inom teater sedan 1982 och studerat både vid mimskolan Taller de Mimo y Teatro Contemporáneo, teaterskolan El Timbal samt för flera framträdande artister inom skådespeleri och berättarteknik. Redan vid sitt första soloframträdande insåg han mimens ändlösa förmåga att beröra och fånga in sin publik, samtidigt som han fortsätter att fascineras av dess skulpterande expressivitet och avskalade uttryck. Helt utan ord, utan rekvisita eller utsmyckning, vill han låta åskådarna uppleva berättelsen med alla sina sinnen och vid varje föreställning möter han rummets tystnad med en övertygande fingertoppskänsla tills de första förlösande skratten ljuder genom publiken.