LEBENSRAUM -Jakop Ahlbom Company (NL)

Venue: Stora Teatern
Time: 19.00 13 September
Get your tickets here

Two men are living together in a single tiny room. They have ingenuously solved the problem of lack of space. All the furniture has multiple functions: the bed doubles as a piano and the bookcase serves as a fridge. And to compensate for the absence of a woman, the pair create a mechanical cleaning lady. But it soon becomes clear that she has no intention of quietly going about her chores. This doll has opinions of her own. Tensions mount, and the room starts getting smaller and smaller. The men’s latest invention may be their downfall.

Credits
Director and concept Jakop Ahlbom Performers Reinier Schimmel, Jakop Ahlbom/Yannick Greweldinger, Silke Hundertmark/Jagoda Bobrowska, Leonard Lucieer, Ralph Mulder/Empee Holwerda Music Alamo Race Track Set design Douwe Hibma and Jakop Ahlbom Dramaturge Judith Wendel Lighting Design Yuri Schreuders Technicians Tom Vollebregt, Yuri Schreuders, Allard Vonk, and Michel van der Weijden Special props Rob Hillenbrink Make-up Anabel Urquijo Claveria Production & Marketing Jakop Ahlbom Company

 

SVENSKA:
Två män bor tillsammans i ett litet rum. De har genialiskt löst problemet med utrymmesbrist genom att ge alla möbler flera funktioner: sängen kan vikas ihop till ett piano och bokhyllan blir ett kylskåp. I avsaknaden av en kvinna skapar de en mekanisk städerska, men det visar sig snart att hon inte alls bara har tänkt uträtta sina hushållssysslor. Den här dockan har andra planer. Spänningarna ökar dem emellan och rummet börjar kännas allt mindre. De båda männens senaste uppfinning kan komma att bli deras förfall.

Regi och idé Jakop Ahlbom Medverkande Reinier Schimmel, Jakop Ahlbom/Yannick Greweldinger, Silke Hundertmark/Jagoda Bobrowska, Leonard Lucieer, Ralph Mulder/Empee Holwerda Musik Alamo Race Track Scenografi Douwe Hibma and Jakop Ahlbom Dramaturgi Judith Wendel Ljusdesign Yuri Schreuders Tekniker Tom Vollebregt, Yuri Schreuders, Allard Vonk, and Michel van der Weijden Rekvisita Rob Hillenbrink Smink Anabel Urquijo Claveria Produktion och marknadsföring Jakop Ahlbom Company

Photo: StephanvanHesteren

the company

Jakop Ahlbom was born in Sweden. In the early 1990s he moved to the Netherlands where he studied Mime at the Amsterdam School of the Arts. Upon his graduation in 1998 he was presented with the Top Naeff Award for the most promising student. His gift for choreography had been noticed – and so had his poeticism and his ability to get his cast to unleash their energy, bravado and physicality. The award jury described him as an eager, outstanding and exuberant talent. After graduating he worked with a variety of theatre makers as a performer, choreographer and director. In 2000 he started working on his own, idiosyncratic oeuvre, which includes Stella Maris (2000), Nur zur Erinnerung (2002), Lost (2004), Vielfalt (2006), De Architect (2008), Innenschau (2010), Lebensraum (2012), Het Leven een Gebruiksaanwijzing (2013), Bug (2014), Horror (2014), Swan Lake (2016), Innenschau Revisited (2018), Le Bal (2019), Syzygy (2020), Knock-Out (2021), and Unseen (2022).

Jakop Ahlbom Company

SVENSKA:
Jakop Ahlbom föddes i Sverige. Under tidigt 90-tal flyttade han till Nederländerna och studerade mim vid Amsterdams konstnärliga högskola där han, vid sin examen 1998, mottog priset som mest lovande student. Redan då hade man lagt märke hans fallenhet för koreografi, poetiska ådra och förmågan att locka fram det allra bästa ur sin ensemble. Juryn beskrev honom då som en entusiastisk, enastående och explosiv talang. Han har arbetat med ett flertal olika kreatörer som skådespelare, koreograf och regissör för att, sedan år 2000, skapa sin alldeles egna idiosynkratiska repertoar med föreställningar som Stella Maris (2000), Nur zur Erinnerung (2002), Lost (2004), Vielfalt (2006), De Architect (2008), Innenschau (2010), Lebensraum (2012), Het Leven een Gebruiksaanwijzing (2013), Bug (2014), Horror (2014), Swan Lake (2016), Innenschau Revisited (2018), Le Bal (2019), Syzygy (2020), Knock-Out (2021), and Unseen (2022)

Photo:StephanvanHesteren
Photo: Sanne Peber